3 Mayıs 2021 Pazartesi

Fesleğen Zamanı



  Mayıs ayı her yıl bu mevsimde, hep aynı kokularla gelir evime. Lila ile başlayan, güllerin kırmızısı ile biten bir aydır Mayıs. Önce leylaklar ve onların sarıp sarmalayanı mor salkımlar. Duvarların, çardakların, bahçe kapılarının tacı salkımlar. Sonra iğdelerin, ıhlamurların sarhoş eden kokusu ve ille de fesleğen.  Teneke kutuların içinde, büyüklere masallar anlatan geçmiş zamanların kokusu. Sade, sakin, mütevazi. Her evin ve herkesin çiçeğidir sank o.

  Anneannem her yıl Mısır Çarşısı'ndan aldığı bir saksı fesleğenle İstanbul'dan İzmit"e annesi Aişe hanımı ziyarete gidermiş. Anneannem yine elinde bir fesleğenle yanına gittiği bir gün göçmüş bu dünyadan Aişe hanım. Yıllarca annem de annesine her Bahar fesleğenle gitti. Bizim ailenin kadınları eninde sonunda hep gurbet kuşu olduğundan yolculuklar da hep fesleğen kokuluydu benim çocukluğumda. Annneannem'in o bir saksı çiçeği elleri arasına alıp içine çeke çeke koklayıp, anam kokuyor demesi geldi şimdi aklıma. Tahmin edileceği gibi ben de yıllar yılı anneme bir fesleğen alıp gittim. 
Sonra annem gitti, fesleğenleri kendime almaya başladım.  Hiç tanımadığım ama hep dinlediğim Aişe hanımı, beni büyüten Esma sultanı ve pamuk annemi kokladım.

 Üstteki fotoğraftaki fesleğen, geçen yıl küçük ev'e giderken Ankara da bırakmaya kıyamayıp yanımda taşıdığım. Çiçekten çok saksısını çekmişim o ayrı :)  Sıradan bir konserve kutusuna biraz emek, çokça hayal, hikaye sığdırmışım.  


( Eski Yazlar dan bir fesleğen fotoğrafı buldum. Hemen getirip buraya koydum. 6 Haziran 2021)

  Bu Bahar mutfak masası üzerinde henüz bir fesleğen yok. Hep pazardan alırdım da, markete de gelir mi acaba


Sizde de anısı olan çiçek, çiçekler vardır eminim. 
Hadi kısacık da olsa yazın. Böylelikle misler gibi koksun Blogistan diyarı :))


32 yorum:

  1. Ben de her yaz başında fesleğen alanlardanım. :)
    Bence henüz çıkmadılar, Mayıs sonuna kadar kapanma biterse yetişiriz fesleğenlere. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yetişelim, yetişelim n'olur. Fesleğensiz Yaz gelmez sonra.

      Sil
  2. Benim çiçek yetiştirmek yada onlara bakmak gibir hobim yok ama eşim sağolunsun :-) Ev yakında küçük bir bahçeye dönüşecek.

    Bizde kokulu çiçek yok ama babaların evinde yapraklarına dokununca çok hoş koku veren bir çiçek var.. Çiçek deyince, koku deyince hep o aklıma gelir benimde 🙏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir hobiniz olsun ama Sezgin kardeşim :) İleriki yaşlarda faydasını görürsünüz.
      Sahi o kokulu bitkinin adı nedir acaba? Eşiniz bilir bence, bir sorun.

      Sil
    2. Fesleğen diyor :-))) Ama o çok sık ve küçük yapraklı bir çiçekti, yarın anneme soracağım :-))

      Sil
    3. Fesleğendir diyecektim ben de:) Bakmayın fotoğrafta büyük çıkmış yaprakları. Büyüdükçe sıklaşır ve hoyrat sevildiğinde koku salar. Fesleğendir, fesleğen :))

      Sil
  3. ya valla gözlerim doldu. çok güzel anıymış bu, aile anneleri fesleğen geleneği :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet :) Ben de çok severim bu anı silsilesini. Aslında her ailede benzer hikayeler vardır sanıyorum. İçine biraz Sunay Akın kaçan bulur :))

      Sil
  4. Ne güzel bir yazı olmuş, çiçek kokularını burnumda hissettim neredeyse... Benim çocukluğumda da evde illa ki olurdu fesleğen. Güzel anılar :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kokularla anıların sıkı bir bağı var. Bence bu Bahar edinin bir kök fesleğen. Bakalım neler hatırlatacak :)

      Sil
  5. Kokusu burnuma geldi. Pazar da yok alamayiz markwte bakayim varsa alayim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alın alın :) Mis kokusunu çekin içinize benim yerime de.

      Sil
  6. Çocukken bir süre, İstanbul'da o zamanlar neredeyse köy görünümünde olan Avcılar'da yaşamıştık. İlk ve son doğayla haşır neşir oluşum o birkaç yıldır:) Baharda her gün okula giderken yol kenarında gördüğüm gelincikleri hiç unutamam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gelincikler de çıkar bugün yarın Sezer. Gerçi oralarda çoktan çıkmıştır. İç Anadolu biraz geriden takip eder çiçeklenmeyi, yapraklanmayı.
      İyi aklıma geldi çocukluğumun gelincik şuruplarını da yazayım bir ara. Çocuklar çok seviyor bu anıları. Anlat anlat nereye kadar değil mi? Yazarım, okurlar inşallah.

      Sil
  7. Babam her yaz yazlığa mutlaka iki saksı fesleğen alır. Birini masanın tam ortasına koyar. Diğeri sehpanın üzerine. Mis gibi kokarlar. Bayılırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazlıkların vazgeçilmezi fesleğen :) Sivrisinekleri uzaklaştırdığı da rivayet edilir Mehtap'cım.

      Sil
  8. Ne güzel kokulu bir yazı şimdi markete gidip doğanın kokularını içime çekeyim. Anısı olamayan çiçek yok gibi ya da az desem. Bir yaz annemin terasında çiçek sayımı yapayım dedim. ikiyüz elli çeşit çiçek ve yüz elli saksı. Mercan çiçeği annemin çiçeği derim. Didim'e gittik eşim toplantıda orada mercanları görmüştüm. Çok sevinmiştim. annemi görmüş gibi. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mercan çiçeği mi? E, ben bunu bilmiyorum. Hemen gidip bakayım.
      Ciciannemin de şekeroareleri vardı. Onu da pek kimseler bilmez mesela.
      Ne güzel yorumlar aldım sizlerden :)

      Sil
    2. Bi koşu baktım geldim. Tabii gördüğüm ama hiç edinmediğim bir çiçek ve de çok güzel :)
      Anneciğinin çiçek zevkine ve sahip olduğu çiçek sayısına hayran kaldım. Canım ya.. Ne güzel kadınlardı o nesil.

      Sil
  9. Ben marketten sipariş verdim, saksıda tohum halde geldi. Suluyorum, bakalım ne zaman çıkacak.

    Nur içinde yatsın bütün anneler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bak böyle satıldığını da bilmiyordum Handan. Büyüyünce paylaşır mısın ?

      Sil
    2. Başarabilirsem büyütmeyi paylaşırım :)

      Sil
    3. Senin balkonda her ley büyüyordu. Fesleğen de büyür :)

      Sil
  10. Merhaba Tülin, battaniye yardımı yapmak istiyordum ben de. siz
    devam ediyor musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, battaniyeleri biriktiriyoruz. 10 tane oldu bile :) Bir süre daha ördüklerimizi toparlayıp, sonrasında bir etkinlikle okulumuzda çocuklarımıza teslim etmek istiyoruz.
      İsterseniz bana gönderebilirsiniz.

      Sil
    2. Bugün iki battaniye gelmiş :)
      Gelmiş diyorum, il dışındayım. Oğlum teslim almış.
      Çok teşekkür ediyorum. Ören eller dert görmesin 🙏

      Sil
  11. Emeğinize Kaleminize sağlık Bende fazla anlamam ama eşim sağolsun beni de yavaş yavaş toprak işleriyle uğraşmama vesile oldu şimdi bahçemizde bayağı bir ağaçlsr çiçekler var fesleğen de olmazsa olmaz tabi Yazılarınızın ve bilgilerinizin devamını bekliyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akıllı eş vesselam! Sadece bahçesine değil, sizin gönlünüze de çiçekler ekiyor ;))

      Sil
  12. Emeğinize Kaleminize sağlık Bende fazla anlamam ama eşim sağolsun beni de yavaş yavaş toprak işleriyle uğraşmama vesile oldu şimdi bahçemizde bayağı bir ağaçlsr çiçekler var fesleğen de olmazsa olmaz tabi Yazılarınızın ve bilgilerinizin devamını bekliyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen sık, baxen seyrek yazıyorum ama buradan vazgeçemiyorum ben. Bilgiye gelince, eh biraz hayatın öğrettikleri, biraz da okuyup öğrendiklerim. Öyle böyle götürüyoruz işte :))

      Sil
  13. Fesleğen bizde de olur. Bir de sardunyalar göz bebeğim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hele son zamanlarda ne çok çeşidi oldu sardunyaların değil mi? Şaşırıyorum güzelliklerine

      Sil